::. Pengikut setia MisS FeRRaRi .::

Tuesday, May 22, 2012

Entri buat abah.


Muka itu ku tenung jauh. Ku kira abah sedang berteleku di sejadahnya, rupanya abah tertidur. Tertidur ketika bertasbih. Abah letih sangat. Menitis air mata ini. Betapa abah berpenat lelah demi memberi kesenangan buat isteri dan anak yang tersayang. Alpanya aku. Tidak langsung menghargai penat lelah abah. Buat seketika. Pemergian atuk menginsafkan aku. Untuk lebih menyayangi kesemua orang yang aku sayang. Mungkin itu hikmahnya di atas apa yang terjadi.

Di malam yang sunyi ini. Ingatan aku hanya pada mereka. Kalau boleh aku tak ingin lagi belajar. Biarlah aku bekerja. Memang aku malas. Tapi itu bukan faktor utama. Sedih dan hiba melihatkan abah bekerja siang dan malam. Apa saja kehendak anak di turuti. Sedangkan baju abah, dah bertahun tak bertukar. Seluar abah dah lusuh. Kalau bukan ma dan anak-anak yang membeli, memang abah tak kan beli.

Betapa besarnya pengorbanan abah takkan ada sesiapa boleh balas.

Hari pemergian atuk. Ma lemah sangat. Terkejut dengan kehilangan ayahnya. Abah la yang byk tolong. Takde pon airmata yang menitis. Aku tahu. Abah pon sedih. Walaupun atuk tu bapak mertua dia, abah baik dengan dia. Abah baik dengan semua orang. Betapa bertuahnya ma, dapat suami mcam abah. Abah je yang banyak bagi semangat buat ma. Abah jugak yang banyak bantu pengurusan jenazah tu. Tabik dengan abah. Sebab kuat. Aku tak mampu. Umpama hilang segala kekuatan bila tahu arwah atuk dah takde. Bila jenazah dah siap di mandikan, dan tiba saat untuk cium jenazah, kat situ aku Nampak. Abah cium atuk. Pastu abah menangis. Abah lari. Mungkin tak nak ma nampak dia menangis.

Abah, dirimu tiada ganti. Bersyukur aku. Di lahirkan ke dunia ber binti kan Ahmad Saidi. Anak abah. Moga kak ngah akan kuat. Macam abah. Tiada kata yang mampu menggambarkan diri abah. Cukuplah kak ngah semaikan dalam hati. Supaya satu hari nanti kak ngah boleh jadi ibu yang kuat dan tabah macam abah dan ma.

Terima kasih abah. Buat segalanya.

* TiMe KaSiH DauN KeLaDi, LaiN KaLi DaTanG LaGi *

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...